Jak poznać, że wirnik alternatora wymaga naprawy?

sprawny wirnik alternatoraAlternator jest prądnicą prądu przemiennego, której zadaniem jest przekształcanie energii mechanicznej w elektryczną i ładowanie baterii w akumulatorze. Jego głównymi częściami są stojan zbudowany z izolowanej, stalowej ramki z trzema uzwojeniami oraz wirnik, element wytwarzający pole magnetyczne.

Alternator jest przymocowany do silnika i połączony za pośrednictwem paska wielorowkowego (lub klinowego) z wałem korbowym. Wszystkie wymienione części ulegają zużyciu, najczęściej spotyka się:

  • zużycie łożysk;
  • zużycie szczotek;
  • przebicia w uzwojeniu;
  • zwarcia;
  • wadliwy regulator napięcia;
  • pęknięcie obudowy, które prowadzi do dostawania się brudu do wewnątrz.

Często zdarza się, że do awarii dochodzi w kilku elementach jednocześnie. Tak się dzieje na przykład w przypadku pęknięcia obudowy, kiedy zanieczyszczenia dostają się do środka i mogą uszkodzić różne elementy.

Gdy podejrzewasz zepsuty wirnik

Wszystkie części alternatora ściśle ze sobą współpracują, dlatego też trudno jest rozpoznać, która część uległa awarii. Można jednak podejrzewać, że uszkodzeniu uległ alternator, jeżeli kontrolka ładowania akumulatora miga lub świeci się na stałe, akumulator szybko się rozładowuje lub występują inne problemy w układzie elektrycznym auta. Jeśli w okolicach alternatora słychać dziwne hałasy, które nasilają się wraz ze wzrostem obrotów, zwykle jest to oznaka zużycia łożysk wałka wirnika.

Jeśli podejrzewasz awarię alternatora, jak najszybciej powinieneś udać się do zakładu elektromechaniki pojazdowej. Samemu lepiej nie podejmować żadnych działań. Warto jednak opisać objawy profesjonalnemu mechanikowi, któremu może to ułatwić diagnostykę. Specjalista oceni, czy przyczyną awarii jest wirnik, inne części alternatora, czy doszło do innej awarii. Aby potwierdzić uszkodzenie łożysk wałka wirnika, należy zdemontować pasek i sprawdzić, czy nadal słychać hałas, a koło pasowe stawia nierównomierny opór. Mechanik zobaczy również, czy wirnik prądnicy obraca się odpowiednio do obrotów koła pasowego alternatora, sprawdzi napięcie na zaciskach i na akumulatorze oraz oceni wygląd i działanie pozostałych części alternatora. Usterka wirnika zazwyczaj jest spowodowana zużyciem komutatora, czyli elementu odpowiedzialnego za przepływ prądu, chociaż zdarzają się również błędy montażowe.

W zależności od wykrytych problemów specjalista może zalecić naprawę polegającą na wymianie uszkodzonej części, regenerację alternatora lub zakup nowego. Profesjonalna firma posiada na stanie wiele części znanych marek i fachowo dobierze odpowiedni sprzęt do twojego auta.